Mediteren: zes tips om vandaag nog te beginnen

Het voelt alsof er duizend watten in mijn hoofd zitten. Na een dag werken ben ik voor de televisie neergestreken. Met een zak chips. Gedachteloos stop ik een hand met gefrituurde aardappelen in mijn mond en voor ik het weet is de zak leeg. Dezelfde avond in bed kan ik niet slapen: er razen nog zoveel gedachten en indrukken door mijn hoofd! 

Een druk hoofd hebben we allemaal wel eens. Alleen leefde ik – vond ik zelf – te veel in mijn hoofd. Ik wilde daarom wat bewuster gaan leven. Dus toen ik in aanraking kwam met meditatie gaf ik het een kans. En inderdaad, het hielp! In de periodes dat ik consequent mediteer, merk ik dat ik mij beter voel. Ik word minder snel afgeleid en mijn hoofd is wat rustiger. Mediteren helpt mij om mijn hoofd helder en gestructureerd te houden.

Meditatie wordt soms als zweverig gezien, maar dat is nergens voor nodig. Meditatie is namelijk helemaal hip! En ook uit wetenschappelijk onderzoek komt steeds vaker naar voren hoe goed meditatie werkt. Meditatie en mindfulness (een vorm van meditatie) worden tegenwoordig zelfs met succes gebruikt als therapievorm. Het is dus absoluut de moeite waard om het een tijdje uit te proberen. Maar wat is meditatie eigenlijk?

Wat is meditatie?

Wat veel mensen denken, is dat je door te mediteren controle krijgt over je gedachten. Maar dat is niet het doel. Meditatie is een techniek om onze geest tot rust te laten komen. Het is dus niet de bedoeling dat we de strijd aangaan met onze gedachten, maar dat we leren om gedachten waar te nemen. Zonder daar een oordeel over te hebben.

Wil jij ook beginnen met mediteren, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende methodes en manieren om te mediteren en geen één is beter dan de ander. Kijk vooral wat goed bij jou past. Wist je bijvoorbeeld dat mindfulness een vorm van meditatie is?

Wees vooral een beetje mild voor jezelf. Ook dat is waar het bij meditatie om draait. Als het dus niet direct lukt, is dat niet erg. Begin eerst eens met het opzoeken van een rustige plek. Je kunt er voor kiezen om in kleermakerszit te gaan zitten, maar een stoel is ook prima. Ik heb zes tips voor je zodat jij vandaag nog kunt beginnen met mediteren!

1. Begin klein

Dus je wilt beginnen met mediteren. Top idee! Alleen waar begin je? Als je direct wilt beginnen met elke dag een half uur mediteren, dan is dat misschien wat te hoog gegrepen. De kans is groot dat je dan vrij snel weer stopt. Mediteren is namelijk best zwaar!

Vooral in het begin zal je moeten wennen aan het mediteren. Het is daarom prima om te beginnen met twee à drie minuten per dag. Dit haalt vaak de drempel om te beginnen weg en zo houd je het makkelijker vol. Iedereen heeft wel een paar minuten op een dag over, toch?  Bouw je tijd daarna langzaam op.

Foto: David Brooke Martin via Unsplash

2. Mediteer op een vast moment

Probeer van mediteren een gewoonte te maken. Zo maak je het jezelf makkelijker. Als je een vast moment op de dag kiest waarop je gaat mediteren dan maak je het onderdeel van je routine.

Kijk  naar wat voor jou het fijnst is. Ben je een ochtendmens, dan kun je misschien direct nadat je opstaat even gaan zitten. Liever in de avond? Prik dan bijvoorbeeld na het eten even een moment.

3. Richt een speciale plek in

Om meer structuur aan te brengen in je meditatie gewoonte, kun je een speciaal plekje inrichten. Richt het zo comfortabel mogelijk in. Zo zijn er speciale meditatiekussens die je kunt gebruiken. Maar een simpele yoga mat of stoel werkt ook prima.

Zorg ervoor dat je op deze plek zo min mogelijk afleiding hebt. Dus geen irritant tikkende klok of een overenthousiaste kat die je kopjes komt geven. En de mobiel? Laat die maar gewoon liggen in een andere ruimte. Of als je een meditatie app gebruikt: zet je telefoon even op vliegtuigstand.

4. Zoek de meditatie die bij jou past

Probeer eens verschillende soorten meditatie uit. Zo kom je er achter wat jij fijn vindt en wat bij jou past. Ik kies er zelf voor om een mantra-meditatie te doen, waarbij ik één zin in mijn hoofd herhaal. Ik gebruik de zin “I am”. Naast mantra-meditatie heb je bijvoorbeeld ook nog tel-meditatie. Hierbij tel je mee met je ademhaling, waardoor de focus hierop komt te liggen.

Tijdens het mediteren komen zeker wat afleidende gedachten voorbij: “Wat ben ik aan het dóen?”, “Doe ik het wel goed?” of “Hoe lang duurt het nog?” Als je hier veel last van hebt, dan kan een geleide-meditatie een uitkomst zijn. Er zijn verschillende gratis en betaalde apps die je hiervoor kunt gebruiken. Ook op internet is een wereld van geleide-meditaties te vinden.

Lees ook: De 4 beste meditatie-apps

5. Pas mindfulness-meditatie toe in je dagelijks leven

Mindfulness-meditatie is dus een vorm van mediteren. Het gaat om het bewust zijn in het moment. Het leuke is dat je dit makkelijk tussendoor kunt doen. Waar je bij de meeste vormen van meditatie vooral zit, kun je mindfulness-meditatie ook doen tijdens het afwassen. Of als je een stuk gaat wandelen kun je bijvoorbeeld eens heel bewust op de beweging van je voeten letten. Hoe werkt dat lopen eigenlijk? Bestudeer het maar eens. Lopen voelt dan ineens heel gek!

Je kunt dit natuurlijk in allerlei momenten toepassen. Proef eens heel bewust je eten, of poets eens heel bewust je tanden. Focus op de beweging van je lichaam en de informatie die je zintuigen je geven. Een makkelijk meditatietussendoortje!

6. Sluit je aan bij een groep

Vind je alleen mediteren saai? Dan is mediteren in een groep misschien een uitkomst. Overal in Nederland zijn wel meditatie- of mindfulnessgroepen, workshops of cursussen te vinden.

Lees ook: Stoppen met Instagram: goed voor je mentale gezondheid?

Als je je bij een groep aansluit, dan kan dit een stok achter de deur zijn. Als je het lastig vind om jezelf te motiveren, dan is dat best handig. En je leert direct ook gelijkgestemden kennen!

Hopelijk heb je helemaal zin om te gaan beginnen met mediteren. Laat je in de comments weten hoe jouw meditatie-avontuur verloopt? Succes!

Vond je dit artikel interessant? Volg COMMEN. op Facebook, Twitter en Instagram voor meer verhalen over mentale gezondheid, of ontvang al onze artikelen via WhatsApp.

Heb je geen social media of geen zin om ons te volgen? Blijf op de hoogte van onze laatste artikelen via een snelkoppeling op je telefoon of schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang één keer per maand een mail met onze beste artikelen.

Geschreven door
Annemarije Boersma

Praat mee over dit artikel