Instagram gaat minder om likes draaien, en dat is goed

In Social media
Scrollen

Instagram is van plan om het aantal likes dat een foto of video heeft te verbergen. Dit moet ervoor zorgen dat mensen zich minder gaan vergelijken en daardoor bezig zijn met de boodschap van een bericht, in plaats van de populariteit. Dit is waarom dat een goed plan is.

Instagram likes verbergen

Vroeger draaide het om hoeveel BFF’s je op MSN noemde, daarna was het belangrijk dat je Hyvesmuur werd volgekrabbeld door je besties en sinds een jaar of wat hebben we Instagram. Meer dan twee miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van de app en daarmee is het sociale platform razend populair. Iedereen die het programma weleens opent weet dat Insta gaat om zien en gezien worden.

En dat is een probleem. Mensen doen van alles om zo populair mogelijk te worden en wanneer je foto minder likes krijgt dan anderen is het moeilijk om jezelf niet te vergelijken. Om dit probleem aan te pakken denkt Instagram erover na om de like-teller te verbergen. Hierdoor zie jij als kijker niet hoe populair een bericht of video is. De bedoeling is dat je hierdoor eerst bij jezelf nagaat of je iets daadwerkelijk leuk vindt en niet blindelings op die like-knop ramt omdat de rest het ook doet.

Jane Manchun Wong, een bekende app-maker, ontdekte dat Instagram deze functie test in een nieuwe, nog niet uitgebrachte versie van de app. Eerder ontdekte de cyberdeskundige al dat Instagram foto’s over zelfbeschadiging gaat verbergen. Wong is daarmee een echte autoriteit als het op het ontdekken van nieuwe features aankomt. In gesprek met TechCrunch, een bekende technologiewebsite, wordt de test door Insta zelf bevestigd.

instagram likes verbergen
Screenshots van de test. Bron foto: Jane Manchun Wong

Minder kontfoto’s

“We willen dat jouw volgers zich focussen op wat je deelt, en niet op hoeveel likes het krijgt”, zegt een Instagram-medewerker. Om dit voor elkaar te krijgen worden straks de like-tellers verborgen. Je ziet nog wel een paar iconen van mensen die het bericht leuk vinden, maar niet het totale aantal. Dit getal is alleen zichtbaar voor de plaatser van de foto. Op die manier worden influencers, die geld verdienen met hun Insta-content, niet benadeeld.

Het gaat voorlopig om een test, maar Instagram denkt eraan de functie binnenkort breder uit te rollen. Ten eerste moet het verbergen van de like-teller ervoor zorgen dat de groepsdruk vermindert. Nu is het nog zo dat veel mensen hun foto of video snel verwijderen wanneer het aantal likes achterblijft, omdat ze het idee hebben dat anderen populairder zijn.

Ook moeten mensen hierdoor beter gaan nadenken voordat ze een bericht ‘liken’, in plaats van gewoon de massa volgen. Tot slot wil Instagram dat mensen door deze maatregel zich meer gaan focussen op ‘authentieke’ content, in plaats van foto’s die simpelweg veel likes scoren. De Insta-medewerker geeft hierbij geen voorbeelden, maar we weten allemaal dat het om kontfoto’s met afgezaagde bijschriften gaat.

Lees ook: Het probleem met mental health-influencers

Je snapt het idee.

Is dit de oplossing?

Instagram heeft een relatief jong publiek dat nog moet leren omgaan met onzekerheid, twijfels en groepsdruk. Dit is helemaal niet erg, want het hoort bij opgroeien. Toen ik veertien was had je bijvoorbeeld Hyves. Dit was een van de eerste social media-websites en was zo lelijk vormgegeven dat het bijna mooi was in zijn afgrijselijkheid.

Op Hyves kon je elkaar ‘krabbelen’ en wie veel gekrabbeld werd, was populair. Ook kon je elkaars foto’s leuk vinden, om aan te geven dat je andermans selfie voor een viezige badkamerspiegel waardeerde. Destijds was iedereen veel te onvolwassen om het toe te geven, maar nu, zo’n tien jaar later, durf ik te zeggen dat populariteit op social media belangrijk was voor mij.

Wanneer mijn foto maar 30 keer leuk werd gevonden en die van een ander ruim 300 keer ging ik toch aan mezelf twijfelen. Nu is het normaal dat je op deze leeftijd struggelt met jezelf, maar het vergelijkingsmateriaal op Hyves versterkte dit gevoel wel. Nu, jaren later, zie ik pas in hoe achterlijk dit hele gedoe eigenlijk is.

Zo lelijk was Hyves. Bron foto: BNNVara

Werken bij de Action

Populair zijn op social media is namelijk allesbehalve een garantie op een succesvol leven, wat je ook wilt gaan doen later. Dames die vroeger tientallen ‘krabbels’ per dag ontvingen, voor alle feestjes werden uitgenodigd, door alle jongens om verkering werden gevraagd en op Hyves super zelfverzekerd overkwamen werken nu fulltime bij een nietszeggende winkel in mijn geboortestad.

Dit is geen belediging naar die dames, maar als puber dacht ik dat deze dames een heel ander levenspad zouden bewandelen. In mijn beleving zouden deze dames ontzettend succesvol worden, de hele wereld overvliegen en wellicht zelfs aan de slag gaan als model. Zij waren de populaire meiden van die tijd en zonder dat ik het actief doorhad kreeg ik zo het idee dat social media-populariteit belangrijk was.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat pubers en tieners gevoelig zijn voor groepsdruk, zowel in de echte als online wereld. Dit kan vervelend zijn, want iedereen weet dat je op Instagram heel makkelijk iedereen voor de gek kunt houden. Met een beetje goede belichting is een sixpack niet zo lastig te forceren en een fraaie camerahoek maakt je kont al snel een stuk voller. Ook kan iedereen voor een leenauto gaan staan en dan doen alsof het jouw Mercedes is.

Sociale media moedigen dit neppe gedrag echter aan door je te belonen met likes. En ook al gaat het om digitale hartjes, je voelt je er wel beter door. Door likes te verbergen gaan mensen zich hopelijk wat minder vergelijken met anderen, en wat meer werken aan zichzelf.

Volg COMMEN. op Facebook, Twitter en Instagram voor meer verhalen over mentale gezondheid


Over de schrijver

Hi, mijn naam is Michel en ik ben 23 jaar. In het dagelijks leven ben ik freelance journalist, student, sport veel en woon in Utrecht. Je kunt mij bereiken via michel@commen.nl.

Geef je mening: praat mee