Instagram sleept je door coronacrisis: “Wij gaan in op behoeftes van mensen”

De laatste tijd hebben veel mensen het moeilijk door het coronavirus. Met name mensen met mentale problemen komen opeens voor grote opgaven te staan. Het Instagram-account @samendoordecrisis speelt hier slim op in. Voor én door mensen met mentale problemen, geeft dit account de nodige tips en steun die de maatschappij nu zo ontzettend nodig heeft en schijnen zij hun licht op de huidige geestelijke gezondheidszorg.

Je wordt waarschijnlijk helemaal kapot gegooid door alle nieuwsberichten omtrent het coronavirus. Stress op de IC, maatregelen die worden aangescherpt en op tv zie je nu regelmatig een persconferentie voorbij komen. Hierbij worden ouderen, jongeren en kwetsbare mensen genoemd, oftewel de mensen die al gezondheidsproblemen hebben. Helaas hoor je te weinig over de geestelijke gezondheidszorg. Stiekem hebben we toch nog een grote groep mensen in Nederland die regelmatig naar een therapeut gaan of zelfs afhankelijk zijn van therapie.

“Binnen blijven” is al moeilijk voor mensen die mentaal helemaal gezond zijn, maar wat als je ook nog mentale problemen hebt en ineens geconfronteerd wordt met eenzaamheid, je netwerk die minder aanwezig kan zijn en therapeuten die alleen maar kunnen bellen? Je bent bijna genoodzaakt om je eigen boontjes te doppen.

@samendoordecrisis biedt luisterend oor in coronavirus-tijd

Bij Brechtje, Maartje, Joyce en Vivian, de mensen achter samendoordecrisis begon het bij een WhatsApp-groep. Zelf waren ze al actief met herstel bezig op hun persoonlijke account, maar toen de pleuris rondom het coronavirus uitbrak besloten ze actie te ondernemen. “Wij zagen erg veel berichten voorbij komen op het moment dat de coronacrisis begon. Mensen raakten in paniek en wisten niet goed wat te doen. Wij hadden op dat moment erg de behoefte iets voor deze mensen te willen betekenen. Zodoende hebben wij een WhatsApp-groep gecreëerd en daaruit is het idee gekomen om een algemene Instagram-pagina aan te maken. Met dit account proberen wij in te gaan op de behoeftes en waar mensen tegen aan lopen”, leggen de dames uit.

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Je zat waarschijnlijk al met jezelf in de knoop, en dan komt ook nog eens deze coronacrisis om de hoek kijken. Alsof je het niet al moeilijk genoeg had. Misschien heb je erg last van een depressie, en neemt de somberheid deze dagen alleen maar toe. Het liefst zou je in bed willen blijven liggen met de gordijnen dicht en nog wensen dat het buiten keihard regent omdat jouw stemming niet bij dit zonnige weer past. Maar is dat echt de oplossing? Vraag jezelf eens af of het ‘niets doen’ en op de bank voor je uit staren, in je eigen donkere diep negatieve gedachtes blijven zwelgen, je helpt. Waarschijnlijk is het antwoord op die vraag: nee!! Wat kun je wèl doen? Je zou kunnen beginnen met een ritme voor jezelf aan te houden. Iedere ochtend dezelfde tijd opstaan, en iedere avond dezelfde tijd naar bed. Overdag eventjes op de bank liggen en slapen is niet erg, dat doen veel mensen in deze tijden, maar wat niet de bedoeling is, is dat je overdag terug naar bed gaat. Probeer daarom een planning te maken (ja we blijven het zeggen). Een planning helpt je om de structuur aan te houden van je dag. Wellicht heb je een (beeld)belafspraak met een van je behandelaren staan, of misschien wil je een vriendin bellen of een kaartje schrijven. Het hoeven geen grote activiteiten te zijn, je mag best op de bank met een zak chips een netflix serie bingewatchen. Zolang je er zelf geen hinder van ervaart is het niet zo’n probleem om een dagje niets te doen of in bed te liggen. Maar voor mensen met een depressie is het hele dagritme bijhouden al intens moeilijk, laat staan in deze tijden waar je dag invulling uit niets meer dan af en toe een boodschap en een wandeling bestaat. Verder moeten we namelijk binnen blijven. Het beste, maar misschien ook het moeilijkste, is beschrijven wat er in je omgaat. Praat met iemand over je gedachtes, je diep gewortelde gevoelens en hoe het nou ècht met je gaat. Natuurlijk zijn wij er om jullie te helpen ondersteunen, maar probeer ook je omgeving bij je situatie te betrekken. Schrijf voor jezelf eens op wat je graag wilt, waar je de beren op de weg ziet, en hoe je dit kan oplossen. Er is altijd een oplossing, soms moet je alleen even zoeken.

Een bericht gedeeld door Samen door de crisis (@samendoordecrisis) op

Het account bevat onder andere quotes, tips en schema’s om in deze vreemde tijd toch je dag te voorzien van wat structuur. Naast dat ze inspelen op de behoefte van de volgers ten tijde van het coronavirus, vind je hier ook verhalen en tips over hoe je bijvoorbeeld om kunt gaan met zelfbeschadiging, eenzaamheid en een eetstoornis. “Wij proberen een luisterend oor te bieden, delen onze eigen ervaringen om er kracht en steun uit te halen en gaan regelmatig live om vragen te beantwoorden en afleiding te bieden.”

Tijdens het runnen van het account houden ze hun eigen mentale gezondheid goed in de gaten. “Ons eigen herstel staat altijd op nummer 1. Het is namelijk zo dat wanneer het met ons niet goed gaat, wij er ook niet voor anderen kunnen zijn. In de groepsapp geven wij ook onze eigen grenzen aan naar elkaar als het nodig is om een dagje rust te nemen van het account. Het is dus erg prettig dat we dit account met z’n vieren hebben omdat dit het ook mogelijk maakt dat we afgewisseld zo’n rustdag kunnen nemen. Daarbij proberen we al de tips die wij aan onze volgers geven natuurlijk ook toe te passen op onszelf.”

Lees ook: Welke invloed heeft het coronavirus op de psychische hulplijnen? 

Coronavirus: “Er moet meer aandacht voor GGZ komen in Tweede Kamer”

Ook stelde ik samendoordecrisis nog een aantal vragen over de gezondheidszorg. Wat zouden ze nu veranderd willen zien met de uitbraak van het coronavirus, en wat zien ze graag veranderen in het algemeen? “Wij zouden graag willen zien dat er veranderingen plaatsvinden in de geestelijke gezondheidszorg, maar we zien tegelijkertijd ook dat zij alles proberen wat mogelijk is. Ook voor hen is het een onverwachte situatie waar zij zo goed mogelijk op proberen te anticiperen. Dus op dit moment denken wij dat verandering helaas niet mogelijk is.”

“Wel hebben wij ondertussen al contact gehad met 2 Kamerleden van verschillende partijen via Instagram die ons initiatief ondersteunen, maar in het algemeen vinden wij dat er vooral in de Tweede Kamer weinig aandacht besteed wordt aan deze doelgroep. Wanneer deze doelgroep benoemd wordt in de Tweede Kamer of tijdens een persconferentie, zou dat voor hen heel erg het gevoel geven dat zij gezien en gehoord worden.”

Designed by jcomp / Freepik

Aandacht voor het individu in GGZ

“Over het algemeen denken dat er altijd wel plaats is voor verbetering in de geestelijke gezondheidszorg”, vervolgt samendoordecrisis. “Op dit moment specifiek voor wachtlijsten en crisissituaties. Wat we vooral zien is dat er vast gehouden wordt aan regeltjes en boekjes, terwijl iedereen een persoonlijk verhaal heeft. Ook al heb je bijvoorbeeld tien mensen met een depressie, dan heb je alsnog tien verschillende situaties waar anders op gereageerd moet worden.”

“Het zou enorm helpen als er gekeken wordt naar het individu in plaats van naar het probleem en de regels die daar achter horen qua behandeling. Verder zien wij ook dat er te snel labels geplakt worden en dat die gezien wordt als negatief. Dit beïnvloedt het herstelproces van die persoon die vaak al denkt niet goed genoeg te zijn, waardoor diegene nog verder achteruit gaat. Wat wij graag zouden willen zien is dat er wel diagnoses gesteld worden, maar dat er naar de persoon achter de diagnose gekeken wordt.”

Lees ook: De wereld op pauze door coronacrisis; is dat wel zo erg? 

Coronavirus: “Samen staan we sterk”

Met deze woorden sluiten we af, maar samendoordecrisis wil ons nog een hart onder de riem steken met deze gouden tip: “Blijf in contact. Blijf praten met de mensen in je omgeving en als dit moeilijk is, zoek een andere manier om je emoties te uiten. Denk bijvoorbeeld aan muziek luisteren, schrijven of een wandeling buiten maken (met de RIVM-richtlijnen in je achterhoofd). Probeer verder vooral te relativeren en besef je dat je niet alleen bent. Via @samendoordecrisis helpen we elkaar er doorheen en sta je niet alleen. Samen staan wij sterk en samen kunnen we de crisis door komen.”

Volg COMMEN. op FacebookTwitter en Instagram voor meer verhalen over mentale gezondheid, of ontvang al onze artikelen via WhatsApp.


 

Geschreven door
Isaura Avalon

Praat mee over dit artikel