Waarom zelfbeschadiging hetzelfde is als een verslaving

In Zelfbeschadiging
Scrollen

Inmiddels ben ik gestopt met zelfbeschadiging. Ik telde hiervoor het aantal dagen dat ik mijzelf niet had bezeerd om het vol te houden. In mijn zoektocht naar apps die hierbij konden helpen, kwam ik erachter dat het aantal dagen tellen dat je ‘clean’ bent ook wordt ingezet bij andere verslavingen.

‘Als de manier van behandelen hetzelfde is, waarom wordt zelfbeschadiging dan niet ook als een verslaving gezien?’, zo vroeg ik me af. En, wat kunnen we nog meer leren van de behandelmethodes van andere verslavingen? Op die vragen geef ik in dit artikel antwoord.

1. Duidelijke doelen stellen

Om van een verslaving af te komen moet je doelen stellen. Deze moet zo duidelijk mogelijk zijn: wat wil je bereiken, en wanneer? Verwar duidelijkheid hierbij niet met hardheid. Of je de doelen nou haalt of niet is niet per se van belang. Het gaat er uiteindelijk om dat je ergens naar toe werkt, dus wees niet te hard voor jezelf.

Begin daarom makkelijk: een week jezelf niet beschadigen, dan twee weken en het zo steeds verder rekken. Je zou ook als doel kunnen hebben om tijdens de volgende zomer te kunnen zwemmen of met korte mouwen rond te kunnen lopen. Daarnaast is het ook belangrijk om duidelijke redenen te hebben voor waarom je wil stoppen. Motivatie is ontzettend belangrijk.

Foto: Flickr

Als je alleen wil stoppen met het beschadigen van jezelf omdat je het idee hebt dat dat zo hoort of moet, dan is het een stuk lastiger om dat ook echt te doen.

Het is ook goed om te onthouden dat mocht je het niet voor jezelf kunnen doen, er ook mensen om je heen zijn die trots op je zullen zijn als je stopt met jezelf beschadigen. Voor mij werkte het goed om een lijstje te maken met mensen die ik trots zou maken als het me zou lukken. Ik wist dat ik mezelf niet belangrijk genoeg vond om het voor mezelf te doen.

Het helpt om deze doelen en motivatie op een plek te hangen of neer te leggen waar je er makkelijk bij kunt als je even een reminder nodig hebt waar je naartoe werkt en waarom je daarheen werkt.

Lees ook: Hoe dagen tellen mij hielp om te stoppen met zelfbeschadiging

2. Voor- en nadelen

Ook kwam ik tegen dat het voor sommigen helpt om de voor- en nadelen van hun verslaving naast elkaar te zetten. Waar helpt zelfbeschadiging je bij, en wat maakt zelfbeschadiging juist naar? Door die twee dingen tegenover elkaar te zetten krijg je hopelijk een beter idee van waarom je het doet, en waarom het beter is om ermee te stoppen.

Mochten er meer voordelen aan lijken te zitten, dan kun je jezelf ook afvragen waarom zelfbeschadiging dan zoveel voordelen lijkt te hebben. Wat doet het voor je dat andere dingen niet kunnen? Zo kun je ook bij jezelf beter nagaan wat de dingen zullen zijn die je kunnen helpen, en welk alternatief voor zelfbeschadiging het beste die behoefte kan vullen.

Foto: Flickr

3. Haal triggers weg

Wat ook belangrijk is om te weten is wat je triggers zijn. Beschadig je jezelf iedere keer als je veel stress hebt? Of juist als je boos wordt? Gebeurt het vaker als je moe bent?

Sommige triggers zijn niet te ontwijken, maar als je weet waar de behoefte om jezelf te beschadigen vandaan komt, ben je in ieder geval al een stap verder. Je bent er namelijk op voorbereid. Zorg er ook voor dat je geen depressieve of pro-self harm accounts op social media volgt als je je daardoor nog slechter gaat voelen. Dit is denk ik een van de grootste triggers die relatief makkelijk weg te halen is.

Check ook: Imke zag mensen snijden op Tumblr: “Misschien werkt het?”

4. Gooi je tools weg

Ik kan me herinneren dat mijn vader rookte toen ik vroeger klein was, tot het moment dat hij zijn shag en vloeitjes in de prullenbak gooide en daarmee het een stuk moeilijker voor zichzelf maakte om weer te gaan roken.

Weer roken zou betekenen dat hij naar de winkel zou moeten gaan om nieuwe shag en vloeitjes te kopen, wat de stap om zijn verslaving weer op te pakken groter maakte.

Foto: Flickr

Hij kon nu niet even naar de kast lopen om zijn spullen te pakken en te gaan roken. Ik denk dat zo’n aanpak ook kan helpen bij zelfbeschadiging. Door je vertrouwde spullen (de scheermesjes die je altijd gebruikt bijvoorbeeld) weg te gooien, maak je de stap groter om het weer op te pakken.

Natuurlijk kun je elk scherp voorwerp oppakken als je je echt niet goed voelt, maar voor mij in ieder geval voelde het altijd prettiger en veiliger om de dingen te gebruiken die ik altijd gebruikte en ook altijd op dezelfde plek te verstoppen. Doordat gevoel van gewenning en vertrouwen te verwijderen maak je de stap naar een terugval groter, waardoor het hopelijk niet meer of minder vaak gebeurt.

5. Praat met mensen die je snappen

Alcoholverslaafden komen bijeen bij de Anonieme Alcoholisten (AA) om over hun verslaving te praten. Dit soort steungroepen zijn er voor zelfbeschadiging maar nauwelijks. 

Dit terwijl ik uit ervaring weet dat het heel erg helpt om te praten met mensen die weten waar je doorheen gaat. Omdat het voor mensen die er nooit doorheen zijn gegaan lastig te begrijpen is, voelt het heel tegennatuurlijk aan om om te gaan met je problemen door je zelf pijn te doen.

Foto: Flickr

Daarom hielp het mij heel erg om te kunnen praten met mensen die wisten hoe het werkt en voelt. Totdat er daadwerkelijk supportgroepen worden opgericht speciaal voor zelfbeschadiging, kun je terecht op het forum van de landelijke stichting zelfbeschadiging, waar je, weliswaar online, je verhaal kunt delen met mensen die herkennen waar je doorheen gaat. Ook organiseert de landelijke stichting zelfbeschadiging twee keer per jaar een lotgenotendag.

Dus

Dus probeer zelfbeschadiging eens te benaderen als een verslaving en probeer de volgende vijf dingen:

  1. Stel doelen;
  2. Zet de voor- en nadelen van zelfbeschadiging tegenover elkaar;
  3. Haal triggers weg;
  4. Gooi je tools weg;
  5. Praat erover met mensen die weten waar je doorheen gaat.

Volg COMMEN. op Facebook, Twitter en Instagram voor meer verhalen over mentale gezondheid

Wat is jouw mening?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.