Waarom zelfacceptatie heel belangrijk is, en hoe je het verbetert

In Kopzorgen
Scrollen

“Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je, afhankelijk van anderen, jezelf wel of niet aardig vind. Wat als die anderen misschien een rotdag hebben: daalt dan ook jouw eigenwaarde? Jij bent wie je bent en dat maakt jou zo.” Dit is waarom zelfacceptatie belangrijk is.


Zelfacceptatie: Dit is het, en zo vergroot je het

Zelfacceptatie. Op het eerste gehoor een simpel woord, maar tegelijkertijd grijpt het terug naar je opvoeding, opvattingen, normen, waarden en de manier waarop je naar anderen kijkt. Al vanaf kleins af aan heb ik moeite gehad met mezelf accepteren. Mijn drang naar perfectie zorgde ervoor dat ik altijd wel verbeterpunten kon vinden in mijzelf, en de wereld om mij heen.

Inmiddels ben ik gelukkig al een heel eind op weg en begin ik langzamerhand te ontdekken wie ik ben, waar ik voor sta en waar ik gelukkig van word. Nu ben ik er nog lang niet, want – zoals bij iedereen – heb ik genoeg dagen dat ik naar mijn leven of in de spiegel kijk en denk: ‘Kan dit beter? Haal ik er wel alles uit wat ik eruit kan halen?’

Zelfacceptatie spiegel
Foto: n2adja

Uit gesprekken in mijn omgeving concludeerde ik dat ik hierin niet de enige ben. De vragen ‘Wie ben ik nou echt?’ en ‘Ben ik wel blij met mezelf?’ hoor ik veelvuldig bij anderen. Interessante vraagstukken, want wie bepaalt dit eigenlijk? Je omgeving? Of alleen jijzelf?

“Dat we allemaal zo’n moeite met zelfacceptatie hebben, komt doordat we zo ontzettend graag door anderen geaccepteerd willen worden”, zegt psycholoog Marjon Bohré. “We zijn bang om afgewezen te worden vanwege onze minder fraaie kanten.”

Social media speelt vaak mee in onze zoektocht naar zelfacceptatie. Al die foto’s van perfecte – maar wel degelijk bewerkte – modellen vormen vaak een sterk contrast met wat wij in de spiegel zien. Anno 2019 is bodyshaming gelukkig inmiddels not-done en bedrijven spelen in op deze nieuwe ontwikkeling: de zoektocht naar echte zelfacceptatie, met ál jouw ‘gebreken’ wordt aangemoedigd.

Lees ook: Waarom “vind je passie” een waardeloos advies is

Niet langer maatje 34

Meerdere grote lingeriemerken zijn de afgelopen tijd campagnes gestart waarin modellen minder bewerkt worden en het standaard model niet alleen maatje 34 heeft. Volgens Jennifer Foyle, CEO van het Amerikaanse lingeriemerk Aerie, is het niet nodig om iets te bewerken wat al mooi is van zichzelf. Haar bedrijf was dan ook een van de eersten die stopten met het bewerken van hun modellen voor campagnes. Sterker nog, dit heeft zelfs ontzettend bijgedragen aan het succes van Aerie.

Maar heeft zelfacceptatie alleen te maken met het uiterlijk? Juist niet. Innerlijke dialogen stellen vaak je vermogen om jezelf volledig te accepteren in twijfel. ‘Doe ik het wel goed? Mag ik er helemaal zijn met al mijn eigenzinnige karaktereigenschappen?’

Een Aerie-model. Foto: Aerie

De bekende humanistische psycholoog Carl Rogers stelde dat de manier waarop wij zijn opgevoed, de neiging om jezelf niet te accepteren, kan versterken. Werd er in jouw opvoeding onvoorwaardelijk veel van je gehouden? En waar ligt de kern van die onzekerheid?

‘Als een kind ervaart dat de mate waarin liefde gegeven wordt afhankelijk is van de mate waarin voldaan wordt aan verwachtingen, is de kans groter dat het zichzelf beoordeeld in termen van “waarde”’, zei Rogers. Zo’n kind is dus geneigd zichzelf alleen te accepteren wanneer hij/zij het “het goed doet.”

In simpele woorden: wanneer jij tijdens het opgroeien liefde ontving als je het “goed deed” (zoals veel anderen), dan ga je dit beloningssysteem op latere leeftijd ook zoeken. Je bent het immers gewend. Je voelt je beter over jezelf als anderen je positieve aandacht geven, waardoor je opzoek gaat naar die bevestiging. De hamvraag is natuurlijk wiens bevestiging je nodig hebt voor zelfacceptatie. Van collega’s? Familie? Of toch je partner?

Ook interessant: De 7 beste lifehacks voor introverte mensen

Het antwoord

Het antwoord is jezelf. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je, afhankelijk van anderen, jezelf wel of niet aardig vind. Wat als die anderen misschien een rotdag hebben: daalt dan ook jouw eigenwaarde? Jij bent wie je bent en dat maakt jou zo.

Nou zijn er natuurlijk uitzonderingen. Als je het leven van mensen om je heen zuur maakt is het misschien tijd voor wat zelfreflectie, maar dit is meestal niet het geval bij de mensen die met zelfacceptatie worstelen.

In gesprekken met mijn omgeving heb ik een aantal dingen meegekregen die mij en anderen ontzettend hebben geholpen. Hierbij een aantal tips om jouw zelfacceptatie en de liefde voor jezelf te vergroten!

Zelfacceptatie tip 1: Schrijf een brief aan je jongere zelf

Zoek een oude foto van toen je klein was en schrijf met dit beeld in het achterhoofd een liefdevolle brief aan jezelf. Wat maakte je toen gelukkig? Of, waar zat je over in? Hoe was zijn of haar kijk op de wereld? En vooral, waar ben je je jongere ik dankbaar voor?

Bewaar deze brief en pak ‘m erbij als je een baalmomentje hebt. Deze mooie brief is gericht aan jou en dóór jou. Jij bent precies dezelfde persoon en als je lief kan zijn voor je jongere zelf, waarom dan niet voor je oudere zelf?

Lees ook: Continu het idee dat je weekend niet leuk genoeg is? Zo ga je om met weekendstress

Zelfacceptatie tip 2: Leg een stift bij de spiegel

Dit experiment heb ik een maand lang op mezelf getest naar aanleiding van het onderzoek van Masaru Emoto, en het heeft me enorm geholpen. Elke dag als ik voor de spiegel stond schreef ik een berichtje aan mezelf. Iets waar ik blij om was, iets wat ik mooi vond aan mezelf, waar ik trots op was die dag of misschien wel een motiverende quote.

Zolang het maar positief is en helpt om een glimlach tevoorschijn te toveren zodra je in de spiegel kijkt. In het begin is het erg lastig, maar na verloop van tijd train je jezelf op deze manier om positief naar jezelf te kijken. Uiteindelijk wordt een hele goede gewoonte.

Zelfacceptatie tip 3: Kijk om je heen en analyseer met liefde

Een gouden tip is om – hoe raar het misschien ook klinkt – te kijken naar juist de “foutjes” van anderen. Als je moeite hebt met zelfacceptatie schets je vaak een te rooskleurig beeld van de omgeving, terwijl je aan de andere kant te streng voor jezelf bent. Merk op dat óók anderen niet perfect zijn en iedereen fouten maakt. Maakt dit de andere minder mooi? Nee toch! Ieder huisje heeft zijn kruisje.

Zelfacceptatie tip 4: Zet alles op een rijtje

Maak een lijstje van alles waar je van baalt of spijt van hebt in het verleden en steek het simpelweg in de fik. Het verleden is nou eenmaal het verleden en daar valt niets meer aan te doen. Het enige waar je controle op hebt is het heden.

Zijn er dingen die nu duidelijk spelen en waar je van baalt? Zet deze dan puntsgewijs onder elkaar en kijk of er een oplossing voor is. Zo verander je van probleemdenken naar probleemoplossend denken. Is er geen oplossing voor? Wees dan lief voor jezelf en ga na of dit nu werkelijk een tastbaar probleem is of eerder iets wat ontstaan is vanuit onzekerheid. Wanneer het vanuit onzekerheid is ontstaan kijk dan weer om je heen en analyseer met liefde.

Tot slot

Ten slotte is het belangrijk om te beseffen dat zelfacceptatie en het antwoord op de vraag ‘Wie ben ik?’ in jezelf ligt. Jij bent de enige die twijfelt hieraan en de enige die deze twijfel ook weer kan weg nemen. Zoals de Chinese filosoof Lao-Tzu ooit schreef: “Als je jezelf accepteert, accepteert de hele wereld jou.”

Volg Commen op Facebook, Twitter en Instagram voor meer verhalen over mentale gezondheid