Zelfbeschadiging alternatief

Zelfbeschadiging alternatieven voor als je boos of gefrustreerd bent

Op internet zijn er lange lijsten – van soms wel 434 punten – te vinden over wat je kunt doen als je jezelf wilt beschadigen. Wanneer je jezelf wilt verwonden, heb je geen zin om al die punten te lezen, laat staan uit proberen.

Zelfbeschadiging alternatieven

Op zulke momenten klinken tips als: “maak een kopje groene thee voor jezelf” totaal niet aantrekkelijk. De tijd nemen om thee voor jezelf te maken en op te drinken, kan kalmerend werken en geeft tijd en ruimte om over je neigingen na te denken, maar uit eigen ervaring weet ik dat er niet altijd ruimte is om erover na te denken.

Niet alle tips werken in alle situaties. Zo kan een kopje thee dus heel goed werken als je bijvoorbeeld verdrietig bent, maar zal waarschijnlijk niet helpen bij boosheid. Ook verschilt het heel erg hoe ver je bent in het proces van stoppen met zelfbeschadiging welke tips wel, en niet goed werken.

Daarom wil ik met jullie tips tegen zelfbeschadiging delen voor specifieke situaties, waarvan ik denk dat ze je echt kunnen helpen, en uitleggen waarom. Tips zijn namelijk alleen nuttig wanneer je snapt waarom ze nuttig zijn. Vandaag een lijst speciaal voor als woede of frustratie de trigger is voor gedachten aan zelfbeschadiging.

Voor als je boos of gefrustreerd bent

Iedereen heeft een andere reden om zichzelf te beschadigen. Als de neigingen voortkomen uit frustratie, boosheid of een enorme spanning in het lichaam, kan het zijn dat het niet genoeg is om onder de douche te gaan staan of een rondje te gaan wandelen.

Frustratie en boosheid zijn er vaak niet zomaar uitgewandeld; ze hebben een fysieke ontlading nodig om helemaal te verdwijnen. Om toch het gevoel te hebben dat je je emoties ergens kwijt kan, kunnen de volgende tips helpen. In dit artikel behandel ik vier soorten tips:

  1. Jezelf pijn doen zonder blijvende schade aan te brengen;
  2. Je woede uiten op een object;
  3. Op een andere fysieke manier woede uiten;
  4. Stress analyseren.

Zelfbeschadiging alternatief 1: draag een elastiekje om je pols

Ik kreeg deze tip van mijn psycholoog in de tijd dat ik voor zelfbeschadiging in therapie zat. Ik droeg iedere dag een elastiekje om mijn pols. Als ik de behoefte voelde om mezelf te beschadigen, schoot ik het elastiekje tegen mijn pols aan, in plaats van dat ik mezelf sneed.

Door een elastiekje tegen je pols te schieten heb je het gevoel van pijn zonder dat je blijvende of ernstige schade aan je lichaam aanbrengt. Deze tip is geen goed blijvend alternatief voor zelfbeschadiging, omdat je jezelf alsnog op een manier pijn doet. Wel is het een goede eerste stap richting het helemaal stoppen met jezelf pijn doen.

Zelfbeschadiging alternatief stiekje

Zelfbeschadiging alternatief 2: Houd een ijsklontje vast

Dit is eenzelfde soort tip als het elastiekje. Door een ijsklontje vast te houden, of neer te leggen op de plek waar je jezelf wilt verwonden, creëer je een verdovende sensatie. Dit kan zorgen voor een soort opluchting en is minder schadelijk voor je huid dan zelfbeschadiging.

Mocht je geen ijsklontjes in huis hebben: bevroren eten helpt ook. Mocht je helemaal niets bevroren in huis hebben, kun je ook bijvoorbeeld je pols lang onder de koude kraan houden. Op die manier krijg je eenzelfde soort sensatie als bij het vasthouden van een ijsklontje.

Zelfbeschadiging alternatief 3: Sla een kussen tegen de muur

Je woede kun je ook op andere manieren uiten dan door pijn te voelen. In plaats van dat je je woede op jezelf uit, uit je het op een object. Hierdoor leer je je gevoelens niet direct op jezelf te uiten.

Ga nu niet met de dure vaas van je moeder staan gooien, die gaat te makkelijk kapot. Pak liever een kussen en sla zo hard je kan met het kussen tegen een muur, net zolang tot de spanning eruit is. De muur vervult hierbij de rol van je eigen huid.

Zelfbeschadiging alternatief 4: Trek iets kapot

Deze tip hangt samen met tip 3. Hierbij gaat het er dus om dat je je woede richt op iets anders dan jezelf. Iets dat wel kapot mag.

Pak een rietje, potlood, houten stokje, oud T-shirt en trek eraan, buig het, scheur het, draai het, totdat het breekt, scheurt of knapt. Belangrijk om te onthouden bij deze tip is dat je wel iets moet kiezen dat kapot mag, en waar je later geen spijt van krijgt.

Ook interessant: Zelfbeschadiging: Waarom het normaal is om terug te vallen

Zelfbeschadiging alternatief 5: Reageer het af op papier (of canvas)

Alles wat je voor deze tip nodig hebt is een vel papier en een potlood, of een canvas en een tube verf. Reageer al je woede af op het papier of canvas door te krassen of spetteren. Door te krassen op papier gebruik je je armspieren om spanning los te laten. Door te verven of tekenen gebruik je je armen en heb je een manier om je gevoelens te uiten zonder iets stuk te maken.

Zelfbeschadiging alternatief 6: Trek een sprintje

Net als bij zelfbeschadiging, maakt je lichaam endorfine aan tijdens het sporten. Probeer daarom te bewegen: trek een sprintje, dans of doe wat push-ups als je dat kan.

Aan de ene kant krijg je door de endorfine een gevoel van opluchting. Aan de andere kant ben je daarna zo uitgeput dat je niet eens meer de behoefte voelt, of de kracht hebt, om jezelf iets aan te doen.

Vaak wordt regelmatig sporten ook genoemd als een tip voor een betere mentale gezondheid. Het is bewezen dat het stress en angst verlaagt en depressiesymptomen tegengaat.

Zelfbeschadiging alternatief 7: Schreeuw

Misschien niet de allerleukste tip voor je buren of huisgenoten, maar heel hard alles eruit schreeuwen helpt echt. Op die manier richt je je woede niet tot jezelf, of een object, maar naar de lucht.

Zelfbeschadiging alternatief uitgelicht

Dit is misschien nog wel de beste tip als je alles graag heel wilt houden. Heel hard schreeuwen zorgt voor een ontlading, en alles wat je dwarszat is er ook meteen uit, alsof je in een dagboek hebt geschreven of met een vriend hebt gepraat.

Zelfbeschadiging alternatief 8: Analyseer je stress

Wel gespannen, maar nog in staat om erover na te denken? Dan is tip 8 misschien een goed alternatief voor alle bovengenoemde tips.

Als de spanning die je voelt een direct resultaat is van een stressvolle situatie, en je hebt behoefte aan het analyseren van deze situatie en je emoties, kan het helpen om de stress analyst  van Relax Online te gebruiken. Het helpt je met analyseren van wat er gebeurd is, en geeft tips om de stresshormonen in je lichaam te reduceren.

Dus

Dus de volgende keer dat je gespannen bent of gefrustreerd of boos, probeer dan eens deze tips:

  1. Draag een elastiekje om je pols
  2. Houd een ijsklontje vast
  3. Sla een kussen tegen de muur
  4. Trek iets kapot (niet je kleine broertje)
  5. Reageer het af op papier
  6. Trek een sprintje
  7. Schreeuw
  8. Analyseer je stress
Geschreven door
Tessa van Rooijen

Geef je mening: praat mee

Nieuwsbrief